Hallo,
Vandaag tijdens het rijden het volgende meegemaakt, de radio, electrische ramen v + a, stoelverstelling stopten abrupt.
Na heen en weer geklooi kwam ik erachter dat het niet aan de zekering C en D (blauw vierkant) lag maar 'schijnbaar' maakt de zekering nr.2 (groene vierkant) slecht contact wat mij zeer bevreemd.
Toen ik met een spanningzoeker erlangs ging vonkte deze zekering even tussen de contactpunten en alles werkte weer.
Wat mij opvalt is dat de zilveren relais (met een rood rondje) zeer warm tot heet is zonder dat de ramen of iets anders bediend worden.
Wat ik weet is dat deze realais de ramen aanstuurt.
Wat kan de oorzaak zijn dat deze tot zeer heet wordt?
Wat ik ook heb gehad is dat na een week niet rijden dat de accu is gelopen, waarschijnlijk door deze relais?
Er is hier helaas ook gerommeld in de zekeringkast.
Met de sleutel uit het contact, kan ik tevens mijn stoelen verstellen en mijn ramen open en sluiten, is dit normaal?
Morgen proberen verder uit te pluisen.
Gr..
Zeer warm tot erg hete relais!
Moderator: Benz-man
-
Brownskin
- Gold Boarder

- Roepnaam: Robert
- Type wagen: 560SEC
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: VW Golf MK1 1983
Jaguar S-type 4.0 V8
Porsche 944 MK2 - Locatie: Amsterdam
Zeer warm tot erg hete relais!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ElGriffo
Re: Zeer warm tot erg hete relais!
Verstelling en warm relais klinkt vrij normaal
Het leeg lopen van de accu niet.
Zou sowieso alle zekeringen vernieuwen
Het leeg lopen van de accu niet.
Zou sowieso alle zekeringen vernieuwen
-
Brownskin
- Gold Boarder

- Roepnaam: Robert
- Type wagen: 560SEC
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens: VW Golf MK1 1983
Jaguar S-type 4.0 V8
Porsche 944 MK2 - Locatie: Amsterdam
Wat het namelijk is: Je gebruikt GEEN enkele verstelling, ramen stoelen en toch is de relais die rood is gecirkelt heet.
Ik heb al de relais omgewisseld met het zelfde gevolg een heet relais.
Ik heb al een paar zekeringen vervangen, maar zoek de brandveilige type met zo een omhulsel, heb ze wel ooit gezien om het internet maar nergens kunnen kopen.
Ik heb al de relais omgewisseld met het zelfde gevolg een heet relais.
Ik heb al een paar zekeringen vervangen, maar zoek de brandveilige type met zo een omhulsel, heb ze wel ooit gezien om het internet maar nergens kunnen kopen.
Laatst gewijzigd door Brownskin op 16 aug 2012, 01:29, 2 keer totaal gewijzigd.
- Leeflang
- Diamant Boarder

- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- Opmerkingen / andere wagens: 560 motor
Allemaal heel normaal, behalve dat je accu leegloopt.
Zekering 2 (groene vierkantje) is bij jouw auto voor de klok, radio, knipperlichten, stoelverstelling, binnenverlichting, verlichting instrumenten, en ook voor de ramen.
Een relais dat constant ingeschakeld is, kan knap warm worden, 70 graden is niet raar (iets dat meer dan 60 graden is kun je eigenlijk al niet meer met goed fatsoen vasthouden).
En dat relais wordt, als de auto op contact staat of een van de portieren geopend is, via zekering 2 constant ingeschakeld, die schakelt de spanning in voor de circuits van de ramen en stoelen, via zekeringen a t/m d.
De stoelen en ramen kunnen ook bediend worden zonder dat de contactsleutel in het slot is, maar alleen als ├®├®n van de deuren geopend is.
Met contact uit en de portieren gesloten moet dat relais afkoelen en moeten de ramen en stoelen niet meer te bedienen zijn.
Zekering 2 (groene vierkantje) is bij jouw auto voor de klok, radio, knipperlichten, stoelverstelling, binnenverlichting, verlichting instrumenten, en ook voor de ramen.
Een relais dat constant ingeschakeld is, kan knap warm worden, 70 graden is niet raar (iets dat meer dan 60 graden is kun je eigenlijk al niet meer met goed fatsoen vasthouden).
En dat relais wordt, als de auto op contact staat of een van de portieren geopend is, via zekering 2 constant ingeschakeld, die schakelt de spanning in voor de circuits van de ramen en stoelen, via zekeringen a t/m d.
De stoelen en ramen kunnen ook bediend worden zonder dat de contactsleutel in het slot is, maar alleen als ├®├®n van de deuren geopend is.
Met contact uit en de portieren gesloten moet dat relais afkoelen en moeten de ramen en stoelen niet meer te bedienen zijn.