Tips voor aanleg LPG instalatie

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Benz-man

Arens
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja

Re: Tips voor aanleg LPG instalatie

Bericht door Arens »

Douwe bij de eu versies is dit idd het geval, maar bij de USA,zwitserse,japanse en nog wat andere landen is dit 9 van de 10 keer niet het geval ,vanuit die trompet gaat nog een leiding naar de motor.
Daar zit een koolstoffilter daar gaan dan de dampen in, uitgaand zit er dan weer zon trompetje/paddestoel op en daar zitten weer 2 vacuumslangen op.
1 dikke zwarte die gaat ergens onder naar de LMM, en 1 wit/paarse die gaat naar een sensor.
Wat het nut van dit systeem is weet volgens mij geen mens.

Er zitten bij mij dus 3 benzineleidingen onder de auto, vanaf de motor.

Bij mij gaat het er in ieder geval tussenuit, en dan moet ik ff kijken of dat het trompetje bij de nieuwe tank onder de auto komt.(kortere afstand)

Bij mijn 1 ste Mercedes een W114 zat de ontluchting achter de achterbumper op de hoek.
Groet Richard, 500SEL 1985
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Douwe
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter w906 ex ambulance

Bericht door Douwe »

dat is inderdaad weer een vreemde construktie :D :D :D
MB 500SE
Senior Boarder
Senior Boarder
Roepnaam: Wichard
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens: pontiac trans am SE (project)

Bericht door MB 500SE »

Hallo,

Ik heb een Benz uit Zwitserland, dus wat jij zecht Arens.

Hier nog twee foto's van de bevestiging.
29042012267 (640x480).jpg
29042012268 (640x480).jpg
Douwe, het vullen gaat bijna perfect. Ik moet het stoot stripje in de vulpijp verwijderen dan stopt de slang ook weer automatisch zonder te knoeien.
Ik kan nu de vulslang niet vergenoeg in de vulpijp krijgen waardoor als de tank bijna vol is en de slang dus dichtslaat
er vervolgens iets benzine wordt gemorst.

Verder nog een klijnbeetje pech gehad. de koelslang achter de moter gleed van mijn gesoldeerdekunstwerk af. Uiteraard gebeurde dit niet thuis, maar gelukig waaren er toeristen met een belastingvrije VW camper op de plek waar ik strande en die haden na de nodige ervaring met pech voldoende gereedschap bij zich. dus na het afkoelen van mijn motor even aan de hobby en konden we weer naar huis.
17032012219.jpg
Dus dit ga ik iets aanpassen en ook heb ik hier nieuwe slang voor besteld, de oude slangen zijn gaar.
Dit zal ik weer posten met de nodige foto's.

groeten Wichard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Douwe »

ben blij dat dat in iedergeval ook goed is gegaan ;)
het had zonde geweest als je de tank net te hoog had
het ziet er prefect uit wichard :D
het is dat ik het benodigde geld er niet voor heb anders wist ik wel door wie ik een tank liet bouwen
en wat betreft je zoldeer kunst werk kijk een sbij mij in de showroom
ik heb om de doorstroming beter te maken van gegalvaniseerd matriaal knie stukken en slangtulles gebruikt
kosten een kleine 20 euro
maar dan ben je wel klaar met rechte slang en je hebt meer doorstroming

http://w126club.nl/viewtopic.php?f=20&t=8041
ArieSEC
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 602/35 (660s) LPG 1980

Bericht door ArieSEC »

Douwe schreef:ben blij dat dat in iedergeval ook goed is gegaan ;)
het had zonde geweest als je de tank net te hoog had
het ziet er prefect uit wichard :D
het is dat ik het benodigde geld er niet voor heb anders wist ik wel door wie ik een tank liet bouwen
en wat betreft je zoldeer kunst werk kijk een sbij mij in de showroom
ik heb om de doorstroming beter te maken van gegalvaniseerd matriaal knie stukken en slangtulles gebruikt
kosten een kleine 20 euro
maar dan ben je wel klaar met rechte slang en je hebt meer doorstroming

http://w126club.nl/viewtopic.php?f=20&t=8041
Ik heb een 20 liter jerrycan besteld (zware kwailiteit)die ik ga gebruiken als benzine tank!
De vulhals achter de benzineklep laat ik vervallen,lijkt mij dat ik hooguit 1 a 2 keer per jaar benzine zal tanken en zodoende niet veel moeite ga doen om een semie volwaardige tank te gaan fabriceren.
De LPG tank wil ik zo groot mogelijk en ga daarom voor een 450 X 990 tank= 140 liter op de plek van de oude benzine tank.
De vulling komt achter de benzine klep!
Als systeem wil ik een impco gaan gebruiken die ik nu ook al in mijn eerste auto heb en mij nog nooit in de steek heeft gelaten.
sinds een week of 2 laat mij de relais voor de brandstof schakeling in de steek.
Tik ik er een keer stevig op met een sleutel op dan doet hij het weer!
Inmiddls contact gehad met de inbouwer en deze verteld mij dat dat wel vaker voorkomt.
Heeft mij beloofd een ander merk toe te sturen dat beter schijnt te werken!
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Wim
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993

Bericht door Wimada »

Mercedes heeft originele stalen jerrycans uitgebracht die in onze Benzen in het reservewiel passen,
Misschien is dit een optie om een tank van te maken ?

Ik weet dat Andre van Doorn er nog wat heeft :P

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door Douwe »

ik vermoed dat je dan te weinig hoogte gaat hebben om een rond 45 tank er in te krijgen
het is al een krappe bedoeling om een rond 36 tank in het frame te krijgen ;)
MB 500SE
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door MB 500SE »

hoi,

Ik ben het met Douwe eens een tank van 450 ga je daar niet krijgen.
Ik heb er een tank van 400 en dat is echt max Douwe heeft er een tank van 360 in liggen.
Mijn tank moest ik al met frame en al in een keer plaatsen. (de 400 dus)

Gr. Wichard
ArieSEC
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door ArieSEC »

MB 500SE schreef:hoi,

Ik ben het met Douwe eens een tank van 450 ga je daar niet krijgen.
Ik heb er een tank van 400 en dat is echt max Douwe heeft er een tank van 360 in liggen.
Mijn tank moest ik al met frame en al in een keer plaatsen. (de 400 dus)

Gr.. Wichard
Ja ik weet het 450 word eeerg krap ter plaatse van de onderbalk van het achterraam!
tevens weet ik niet precies hoe diep de tank in het frame kan zakken,om de broodnodige werkruimte te creeren!
weten jullie hoe diep de tank in hetfame kan zakken?
Bedoel eigenlijk: kan de tank er zover in dat de onderkant gelijk is met onderzijde frame?
Dat is op dit moment mijn grootste vrees,dathij er niet diep genoeg in zakken kan?

Ach vaak ben je ook gewoonte bang denk ik dan :zaag gewoon de voorste hoeklijn ertussenuit en las deze er weer tussen als het zootje in de bak ligt!
of is dat te ligt gedacht misschien?
Er maar eens ff een telefoontje met de LPG man aan wagen lijkt mij een goeie!
MB 500SE
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door MB 500SE »

Hou,

Ik heb bij mijn tank (100 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 930 mm) zelf een frame gemaakt om dus ook de tank zo ver mogelijk in het frame te laten zaken.
Ik heb het frame zo gemaakt dat de tank net niet vlak ligt met de onderkant frame, de tank mag namelijk niet op de bodem van de auto liggen, de LPG mag met niks in aanraking komen behalfe jouw frame die weer voorzien is van een isolatiekunstof op de rand van het frame.

Maar omdat de bodem niet vlak is op de plek waar je hem plaatst moet je ook nog met bussen werken.
De tank die jij gaat gebruiken komt waarschijnlijk ook tegen de uitstelpsuls aan die je kunt zien als je even in de kofferbak kruipt en dan tegen het schot aankijkt (waar de achterziting zit) dan zie je versprijd over de breete 3 uitstelpsuls. Mijn tank raakte deze ook dus moest ik de tank iets naar achteren plaatsen, en dat betekende minder ruimte winst.
Jouw tank met een d van 450mm raakt deze uitstelpsuls zeer zeker waardoor jij nog minder ruimte winst maakt.
Er zijn ook tanken met een d van 400mm en dan weer iets langer dan die van mij met een inhoud van
120 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 1097 mm of110 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 1014 mm
Als je deze tank van 120 liter kwijt kunt kwa lengte dan zou ik hier voor gaan en anders voor de 110l met zijn lengte 1014.
Maar in iedergeval succes.

Gr. Wichard
ArieSEC
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door ArieSEC »

MB 500SE schreef:Hou,

Ik heb bij mijn tank (100 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 930 mm) zelf een frame gemaakt om dus ook de tank zo ver mogelijk in het frame te laten zaken.
Ik heb het frame zo gemaakt dat de tank net niet vlak ligt met de onderkant frame, de tank mag namelijk niet op de bodem van de auto liggen, de LPG mag met niks in aanraking komen behalfe jouw frame die weer voorzien is van een isolatiekunstof op de rand van het frame.

Maar omdat de bodem niet vlak is op de plek waar je hem plaatst moet je ook nog met bussen werken.
De tank die jij gaat gebruiken komt waarschijnlijk ook tegen de uitstelpsuls aan die je kunt zien als je even in de kofferbak kruipt en dan tegen het schot aankijkt (waar de achterziting zit) dan zie je versprijd over de breete 3 uitstelpsuls. Mijn tank raakte deze ook dus moest ik de tank iets naar achteren plaatsen, en dat betekende minder ruimte winst.
Jouw tank met een d van 450mm raakt deze uitstelpsuls zeer zeker waardoor jij nog minder ruimte winst maakt.
Er zijn ook tanken met een d van 400mm en dan weer iets langer dan die van mij met een inhoud van
120 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 1097 mm of110 liter tank, 400 mm doorsnede, lengte 1014 mm
Als je deze tank van 120 liter kwijt kunt kwa lengte dan zou ik hier voor gaan en anders voor de 110l met zijn lengte 1014.
Maar in iedergeval succes.

Gr. Wichard
De 450 tank heeft een iets grotere diameter en ligt qua hoogste punt zoiezo al iets verder naar achteren.
wat dus al gunstig is, maar goed zeer krap inderdaad als al erder aangegeven.
wat de lengte betreft heb ik 1025 mm om tussen te werken en misschien 2a 3 mm extra maar daar gok ik liever niet op!
die 990 die ik noemde was eigenlijk perfect omdat dan de afwaterings slang van het schuifdak (geloof ik) gewoon kan blijven zitten op die plek!
ik zal even een malletje maken om het een en ander te passen alvorens ik daadwerkelijk een tank ga aanschaffen.
Zal nog wel een paar maand overheen gaan denk ik heb ook nog andere zaken te doen (helaas) :lol:
ArieSEC
Silver Boarder
Silver Boarder

Bericht door ArieSEC »

Zonet is mijn nieuwe tank (jerrycan) binnen gekomen.
En waar ik niet op gerekend had is gebeurd,De vulopening is kleiner dan de gebuikelijke openingen van een jerrycan van dit formaat!
Die grote had ik namelijk op gerekend om daar de afdichtring en moer doorheen te schuiven voor de orginele tankfilter met slang.
Met een buitenwerkse diameter van 37 mm zo uit m'n hoofd gezegd.Ik zal nu een soort van inspectie luikje moeten creeren om dat te kunnen doen.
Beetje extra werk dus.
MB 500SE
Senior Boarder
Senior Boarder

Bericht door MB 500SE »

Hoi,

Ik ben vandaag bij de RDW Heerenveen geweest voor een keuring LPG.
Hij is goedgekeurd.
De keurmeester had geen enkele op of aanmerking. En zij, werden ze allemaal maar zo geinstaleerd.
Hij vond het mooi om te zien dat ik er z'n werk van had gemaakt met al dat koper werk etc.
De gastank op de plek van de benzinetank zamen met de nieuwe benzinetank vond hij ook mooi opgelost.
Keurmeester te vreden ik nog veel meer.

Hij loopt zeer netjes op LPG, zakt alleen wel meer in toeren als op benzine als je hem in het werk zet (D)
hij zakt dan ongeveer naar 450/500 toeren op benzine 550/600. Is dit normaal? 500SE 1982.
Verder start hij slecht als hij een nacht heeft gestaan, wat zou dit kunnen zijn?
Ik heb er een gasstartschakelaar op gedaan. Op benzine start hij overigens wel goed na een nacht stilstaan.
Maar dat moet op gas ook kunnen.

Ik moet wel bekenen dat ik de boegies nog niet naar 0.6 gebracht heb, maar wat is hier het voordeel van?
Je zou zeggen dat je met een grotere boog meer onstekingskans hebt.
Ik hoor de reactie's graag.

Gr. Wichard
Plaats reactie