slaat af op benzine na backfires

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Benz-man

Orion

Re: slaat af op benzine na backfires

Bericht door Orion »

Dit was eigenlijk de essentie van mijn eerste opmerking van de topic starter:

Je beschrijft hieronder toch hetzelfde als wat ik arceer hierboven.

Het stationaire toerental is onderandere afhankelijk van
Dat er een potentiometer aan de luchtmassameter zit (bij de tweede serie, met KE Jetronic) is wel duidelijk, maar die wordt voor de besturing van de Jetronic gebruikt, niet voor de regeling van het stationair toerental.
De Jetronic is de boordcomputer "ECU". en voor het stationaire is ie af hankelijk van diverse sensoren waaronder dus ook de Potmeter.

Denk dat we beide te ver afdwalen, maar als het op papier staat zoals hierboven kan het toch niet anders zijn toch?
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Bericht door Leeflang »

De Jetronic ECU regelt de stationair toerental regelklep niet, dat doet de stationair toerental regelaar en dat is een apart kastje met elektronica en die krijgt geen input van de luchtmassameter of de potentiometer daarvan.

Jetronic regelaar / boordcomputer / ECU: wel aangesloten op de potentiometer van de luchtmassameter, NIET aan de stationair toerental regelklep
KE.jpg
Stationair toerental regelaar: NIET aangesloten op de potentiometer van de luchtmassameter, krijgt alleen input van het toerental, de gasklepschakelaar, de snelheid en de koelwater temperatuur
Stationair.jpg
Stationair toerental regelklep: aangesloten op de stationair toerental regelaar, NIET op de Jetronic regelaar / boordcomputer / ECU
regelklep.jpg
Potentiometer van de luchtmassameter: wel aan de Jetronic regelaar / boordcomputer / ECU aangesloten, NIET aan de stationair toerental regelaar
lmm.jpg
Gasklepschakelaar: wel aan de stationair toerental regelaar aangesloten en ook aan de Jetronic regelaar
gasklepschakelaar.jpg
De stationair toerental regelklep zit NIET aangesloten op de Jetronic regelaar / boordcomputer / ECU, maar op de stationair toerental regelaar, die GEEN signaal krijgt van de potentiometer van de luchtmassameter en er dus ook NIET door beïnvloed wordt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Orion

Bericht door Orion »

Zo dat zijn mooie plaatjes en tekst.
Maar denk dat we beide goed bezig zijn de Jetronic te beschrijven.

Het verschil in onze auto's is de Stationair toerental regelaar; Stationair toerental regelklep:

Ik heb net nog gekeken op mijn electrish schema en de potmeter zit op mijn Jetronic/ECU.
Wat jij dus ook stelt.

Maar proefondervindelijk vastgesteld dat als je de potmeter verkeerd afsteld, je terdege een lager of hoger toerental genereerd. Of dat nu zo de bedoeling is laat ik in het midden.

Maar hoop dat Topic starter nu niet de draad kwijt is geraakt door ons gekissebis.
RobTSO

Bericht door RobTSO »

Dank voor alle reacties... Pffff helaas niet simpel aan een knopje draaien :-)
Die schakelaar die stationair lopen aangeeft, waar zit die precies?
Boven mijn lmm zit niet zon balkje zoals op de foto... Ik kijk dus direct op de schroef van de telefoonschijf....
Wat is dat voor een balkje? Is dat de potmeter waar sprake van is?
Zou handig zijn als iemand een foto van motorblok kan posten met wat pijltjes, waar wat zit :-)
Gr..
Rob
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Bericht door Leeflang »

Die schakelaar is op het laatste plaatje te zien.
Waar de gasklep zit is op het eerste plaatje in dit topic te zien (http://w126club.nl/post104350.html#p104350), onder de lmm dus en vandaar niet lekker in beeld te brengen zonder de lmm er af te halen.
Het balkje doet niets voor de werking, maakt dus niet uit of je hebt of niet.
De potmeter is dat ding waar die twee gele meetpennen aan zitten op jet een-na-laatste plaatje.

In plaats van aan de schakelaar zelf te meten, is het denk ik gemakkelijker om aan de connector van de stationair toerental regelaar te meten (dat zwarte doosje op de tweede foto in het laatste bericht met foto's, pin 4 en pin 11).
De gasklep kun je bewegen door iemand op het gaspedaal te laten trappen, of de stangetjes bewegen die op de een-na-laatste foto te zien zijn bij de rode stekker (de motor kan gewoon uit blijven).

Als het gaspedaal niet ingetrapt is (gasklep geheel gesloten), dan moet daar 0 ohm te meten zijn, zodra de gasklep iets open gaat (bij 0,2 mm al) moet dat oneindig worden.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Plaats reactie