informatie OMVL systeem
Moderator: Benz-man
-
MB280S
informatie OMVL systeem
ben zoals elders te lezen al een tijdje bezig met mijn 280SE om deze goed en vooral zuiniger(1:3,5) te laten lopen.
nu wil ik graag eerst precies weten wat de kleppen en schroeven op de verdamper doen voor dat ik hem nogmaals ga afstellen, het gaat hier om een OMVL verdamper van het type 1:
het gaat dus om onderstaande verdamper,
bekend is dat de 2 regelschroeven op de verdamper voor de stationair omloop en overname zijn. dit is me ook duidelijk.
minder duidelijk is me wat de 2 kleppen doen die op onderstaande afbeelding te zien zijn, 1 zal natuurlijk een stopklep zijn, de ander eventueel een verrijking(choke)?? en welke is dan wat. het viel me hierbij op dat als ik 1 van de stekkertjes eraf trek de auto niet meer wil lopen, bij de stopklep is dat natuurlijk normaal, maar bij de ander? hieruit zou ik kunnen concluderen dat de auto altijd op de choke loopt? daarom wil ik er graag het preciese van weten het gaat hier dus om de zwarte en witte klep, welke doet wat
dan nog een vraag, hoort onderstaand gat niet afgedicht te zijn, op de voorkant van de verdamper. i.v.m. vuil en vocht?
nu wil ik graag eerst precies weten wat de kleppen en schroeven op de verdamper doen voor dat ik hem nogmaals ga afstellen, het gaat hier om een OMVL verdamper van het type 1:
het gaat dus om onderstaande verdamper,
bekend is dat de 2 regelschroeven op de verdamper voor de stationair omloop en overname zijn. dit is me ook duidelijk.
minder duidelijk is me wat de 2 kleppen doen die op onderstaande afbeelding te zien zijn, 1 zal natuurlijk een stopklep zijn, de ander eventueel een verrijking(choke)?? en welke is dan wat. het viel me hierbij op dat als ik 1 van de stekkertjes eraf trek de auto niet meer wil lopen, bij de stopklep is dat natuurlijk normaal, maar bij de ander? hieruit zou ik kunnen concluderen dat de auto altijd op de choke loopt? daarom wil ik er graag het preciese van weten het gaat hier dus om de zwarte en witte klep, welke doet wat
dan nog een vraag, hoort onderstaand gat niet afgedicht te zijn, op de voorkant van de verdamper. i.v.m. vuil en vocht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Coco
- Silver Boarder

- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Ja
Re: informatie OMVL systeem
De zwarte klep ( relais ) is de gas afsluiter en de witte klep ( relais ) is de bezine afsluiter.
-
MB280S
dat zou betekenen dat de auto evengoed benzine krijgt wanneer hij op LPG loopt? als ik de stekker eraf trek van het witte relais valt de auto uit, op LPGCoco schreef:De zwarte klep ( relais ) is de gas afsluiter en de witte klep ( relais ) is de bezine afsluiter.
- Douwe
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Douwe
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter w906 ex ambulance
de witte is de gas afsluiter zoals je zelf zou kunnen bekijken zit daar aan de ene kant de verdamper en aan de andere kant de gas leiding van af de gastank
de zwarte spoel is als ik goed geinformeerd ben een elektroniche regelaar/choke
de witte afsluiter hoort spanning op te staan zodra je de wagen op contact zet
als het goed zou wezen valt de spanning na enkele seconden weer weg
zodra je de motor start blijft de spanning er continu op staan
de zwarte spoel als het inderdaad de choke spoel is zou allleen spanning op horen te komen als je op het choke knopje drukt of als je hem op contact zet zou hier even enkele seconden spanning op komen
en daarna zou hij weer sluiten
vermoed ik
maar helemaal zeker ben ik er niet van
de zwarte spoel als het inderdaad de choke spoel is zou allleen spanning op horen te komen als je op het choke knopje drukt of als je hem op contact zet zou hier even enkele seconden spanning op komen
vermoed ik
-
MB280S
bedankt voor de reactie,Douwe schreef:de witte is de gas afsluiter zoals je zelf zou kunnen bekijken zit daar aan de ene kant de verdamper en aan de andere kant de gas leiding van af de gastank
vermoed ik
dan ga ik hier even verder naar kijken, eventueel wat schema's erbij pakken. ik zal hier zoveel mogelijk vorderingen proberen te plaatsen, zodat dit later weer een naslagmiddel is voor anderen
- Douwe
- Diamant Boarder

in oudere LPG systemen had je een zwarte wissel schakelaar die van benzine naar LPG kon schakelen
en aan die zwarte schakelaar zat een witte choke schakelaar
deze witteschakelaar kon je voor het starten even indrukken dan hoorde je het gas even vooruit stuwen en daarna kon je hem dan starten
tegenwoordig gaat dit eigenlijk automatich door hem op contact te zetten hoor je vaak het gas al voooruit stuwen
als het goed zou zijn dan zit er een soort relais in je systeem dit is een soort van tijdschakeling zodra je hem op contact zet en hem niet start laat hij even de stroom door om het LPG voor uit te stuwen
als je hem niet start sluit hij weer af (soort veiligheids relais zeg maar)
als je hem wel start blijft de stroom er op staan
dus 1 van de polen werd in het verleden dan vaak om de bobine kabel gewikkelt om hier de pulzen we te krijgen
tegenwoordig word hij als ik mij niet vergis gewoon weg aan de - van de bobine aangesloten
deze witteschakelaar kon je voor het starten even indrukken dan hoorde je het gas even vooruit stuwen en daarna kon je hem dan starten
tegenwoordig gaat dit eigenlijk automatich door hem op contact te zetten hoor je vaak het gas al voooruit stuwen
als het goed zou zijn dan zit er een soort relais in je systeem dit is een soort van tijdschakeling zodra je hem op contact zet en hem niet start laat hij even de stroom door om het LPG voor uit te stuwen
dus 1 van de polen werd in het verleden dan vaak om de bobine kabel gewikkelt om hier de pulzen we te krijgen
tegenwoordig word hij als ik mij niet vergis gewoon weg aan de - van de bobine aangesloten
-
MB280S
Douwe schreef:in oudere LPG systemen had je een zwarte wissel schakelaar die van benzine naar LPG kon schakelen
ik heb het internet nog eens afgezocht en verschillende dingen gevonden, in de handleiding hebben ze het over de zwarte klep over "solenoid valve"wat dus een afsluitklep zal zijn? verder is voor de witte vaak petrol valve aangegeven, en zal dus de benzine afsluiter zijn, zal dit systeem dan zonder koudverrijking werken? lijkt me sterk
- Douwe
- Diamant Boarder

kijk even onder de motor kap
en controleer dan of de witte klep nu in de gas leiding of in een bezine leiding zit
dan is dat twijfel geval uit de weg
of maak een betere foto zodat we dat kunnen zien
maar ik weet bijna voor 98 % zeker te zijn dat hij met 1 kant op de verdamper word aangesloten
dus lijkt het mij een gas afsluiter
maar ik kan me ook best vergissen
dus doe je zelf een plezier en vcontroleer en foto grafeer de witte klep zo dat je kan zien waar en wat er op aangesloten zit
en controleer dan of de witte klep nu in de gas leiding of in een bezine leiding zit
dan is dat twijfel geval uit de weg
maar ik weet bijna voor 98 % zeker te zijn dat hij met 1 kant op de verdamper word aangesloten
maar ik kan me ook best vergissen
dus doe je zelf een plezier en vcontroleer en foto grafeer de witte klep zo dat je kan zien waar en wat er op aangesloten zit
-
MB280S
Douwe schreef:kijk even onder de motor kap
dan is dat twijfel geval uit de weg![]()
maar ik kan me ook best vergissen![]()
ik heb het nogmaals gecontroleerd, op de witte klep zit aan 1 kant een koperen leiding, die ik moeilijk kan volgen maar in ieder geval naar achteren loopt, lijkt me voor het gas dus, het klopt inderdaad dat deze klep met de andere kant op de verdamper zit aangesloten.
op beide kleppen valt de auto uit als deze op LPG loopt(bij het verwijderen van 1 stekker) zie onderstaande afbeeldingen. veel beter kreeg ik ze niet geschoten
hier is te zien dat de witte klep direct op de verdamper zit: hieronder is de leiding te zien die op de witte klep zit, en dus gas zal zijn appart vind ik dat de auto uitvalt bij het verwijderen van de stekker, of zullen het 2 stopkleppen zijn? ik wil nagaan of hij niet constant op een koudverrijking loopt(indien aanwezig)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Douwe
- Diamant Boarder

als ik deze zeer mooie en uitgebrijde uitleg van een OMVL verdamper mag geloven is het gewoon weg ook een gas afsluiter
http://www.fesautogas.co.uk/r90eservice.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ik denk dat dit pdf bestand ook even bij de howto geplaats moet worden
http://www.fesautogas.co.uk/r90eservice.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
MB280S
klopt helemaal!Douwe schreef:als ik deze zeer mooie en uitgebrijde uitleg van een OMVL verdamper mag geloven is het gewoon weg ook een gas afsluiter
heb zojuist even naar RS wouda gebeld waar de installatie destijds ingebouwd is.
de witte en de zwarte klep zijn BEIDE afsluitkleppen, dit als backup als 1 van de 2 niet zou functioneren.
benzine heeft in dit geval GEEN afsluitklep, maar de spanning wordt gewoon van de pomp afgegooid bij overschakelen op LPG. dit systeem zal dus ook geen stationair verrijking hebben.
douwe nogmaals bedankt voor de volledige informatie!
tevens co gehalte nagevraagd, dit is voor een 280SE 1.5%, zowel stationair als op toeren,
-
Rs136
- Expert Boarder

- Type wagen: 300SE
- Bouwjaar: 1986
loopt hij 1 op 3,5 ?? of heb je het al opgelost dat hij zuiniger loopt
Gr. Ron
Gr. Ron
-
MB280S
Inmiddels na opnieuw afstellen zo'n 1:5 dit zal vrij normaal zijn lijkt me?Rs136 schreef:loopt hij 1 op 3,5 ?? of heb je het al opgelost dat hij zuiniger loopt
Gr. Ron
- Coco
- Silver Boarder

- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Ja
Dat ligt aan de rijstijl 
-
Rs136
- Expert Boarder

- Type wagen: 300SE
- Bouwjaar: 1986
ja dat rechter voetje klopt indd,
Gr. ron
Gr. ron
- Iwema
- Junior Boarder

- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Opmerkingen / andere wagens: Diversen
1op 5 is vrij hoog.
1 op 7 1op 8 moet haalbaar zijn.
Het is alleen vaak goed zoeken.
Een garage met het juiste gereedschap kan meestal snel vast stellen waar de fout zit.
Laatst nog een 280 gehad met veel problemen.
Hij liep op LPG niet harder dan 120/130.
Na het repareren van schillende fouten gaat hij nu zelfs in de kick-down bij 130.
Hugo
http://www.iwemaenterprise.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
1 op 7 1op 8 moet haalbaar zijn.
Het is alleen vaak goed zoeken.
Een garage met het juiste gereedschap kan meestal snel vast stellen waar de fout zit.
Laatst nog een 280 gehad met veel problemen.
Hij liep op LPG niet harder dan 120/130.
Na het repareren van schillende fouten gaat hij nu zelfs in de kick-down bij 130.
Hugo
http://www.iwemaenterprise.nl" onclick="window.open(this.href);return false;