Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het gelukt een prachtig geluid te creëren in Heinrich mijn droomauto.
Het uitgangspunt was mooi geluid zonder gebruikmaking van een aparte versterker en subwoofer.
Als radio heb ik gekozen voor een Kenwood KMM BT 408 DAB vanwege de kwaliteit en het dimbare display.
In eerste instantie was de keus op het speaker merk Morel gevallen maar door plaatsing problemen zijn het voor Musway en achter Eton's geworden Als speaker in het dashboard is gekozen voor een Musway ME 462 4x6".
De montage van de achterspeaker's heb ik uiteindelijk zelf gedaan de rest is door Snijders Automotive in Zaandam montage radio ,front speaker's en nieuwe kabels voor en achter.
Dennis Snijders dacht dat het nodig was ,omdat ik absoluut gekozen had voor 6 inch speakers, om de achterbank te demonteren. Uit kostenoogpunt dacht ik daar anders over en ben zelf aan de slag gegaan. Het probleem was de beperkte ruimte onder de achterkappen en de inbouwdiepte. Middels een pasmal van ongeveer 3 cm hoog (zie foto) is het gelukt.
.
Het geluid is fantastisch, mede door de achterspeakers van Eton die in het laag tot 43 Hz gaan.
Inbouw nieuwe radio en speaker voor en achter W126
Moderator: Benz-man
-
Droomauto
- Roepnaam: Martien
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Gepensioneerd
Inbouw nieuwe radio en speaker voor en achter W126
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Japio
- Gold Boarder

- Roepnaam: Jaap
- Type wagen: 420SEL
- Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2
Re: Inbouw nieuwe radio en speaker voor en achter W126
Ziet er netjes uit!
Bedankt voor de aankooptips!
Bedankt voor de aankooptips!
-
300SD126
- Senior Boarder

- Type wagen: 300SD
- Bouwjaar: 1982
Zijn de speakers zowel voor als achter niet van origine 4x6 of had je achter geen speakers? Ik wil ze binnenkort ook aanpakken, maar dacht alleen aan vervangen van de speakers en geen kabels te hoeven trekken etc. Hoeveel diepte kan je gebruiken onder de luidsprekers achterin?
- Leeflang
- Diamant Boarder

- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- Opmerkingen / andere wagens: 560 motor
Serie 2 heeft achterin andere (ronde) speakers dan serie 1 (ovale).
Ze zijn ook anders ingebouwd.
Gegevens zijn dus niet 1-op-1 overdraagbaar.
Ze zijn ook anders ingebouwd.
Gegevens zijn dus niet 1-op-1 overdraagbaar.
-
Droomauto
- Roepnaam: Martien
- Type wagen: 420SE
- Opmerkingen / andere wagens: Gepensioneerd
Dag SD126300SD126 schreef:Zijn de speakers zowel voor als achter niet van origine 4x6 of had je achter geen speakers? Ik wil ze binnenkort ook aanpakken, maar dacht alleen aan vervangen van de speakers en geen kabels te hoeven trekken etc. Hoeveel diepte kan je gebruiken onder de luidsprekers achterin?
Van origine voor 4x6" achter ik dacht 4".Zowel voor als achter waren de speaker's aan vervanging toe.
Het verstandig je vooral te concentreren op de achterspeakers .Voor is niet zoveel aanpassing nodig.
Het probleem aan de achterzijde is de beperkte ruimte, wat diepte betreft en de schuin afgevlakte kappen.
Vanwege de behoefte aan een mooi laag in het klankbeeld zit je vast aan een 6" speaker als er geen subwoofer gebruikt word. De Eton speaker die ik sterk aanbeveel heeft een diepte nodig van 65 mm. Om ruimte te creëren wat diepte betreft heb ik een pasmal gemaakt van ongeveer 3,5 cm die aan de binnenkant schuin is afgevlakt vanwege de schuine kant van de afdekkappen wat een diepte gaf van ongeveer 68 mm. De mal is vastgeschroefd middels drie lange schroeven in het metaal van de auto, wat een lastige klus was.
Het is belangrijk dat de speaker vrij in het gat past zonder dat het magnetische deel het staal van de carrosserie raakt. Als je geen nieuwe kabels trekt, eerst doormeten en vooral op de fase letten . Succes