Te warm?
Moderator: Benz-man
- Douwe
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Douwe
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter w906 ex ambulance
Re: Te warm?
Normaal hoeft de radiateurver niet uit voor het vervangen van de visco
Maar is geen probleem kunnen gaan em altijd even door blazen
Reinigings middel ziy je er thuis al in kunnen doen
Dan kan het ET onder weg mooi de boel los weken
Maar is geen probleem kunnen gaan em altijd even door blazen
Reinigings middel ziy je er thuis al in kunnen doen
Dan kan het ET onder weg mooi de boel los weken
-
Dude303
Ah mooi dat geeft weer een beetje hoopGerko schreef:of scheef erin gedraaid de vorige keer...
lastig dat je eigenlijk nul budget hebt want eigenlijk moet je het even goed aanpakken om gevolg schade te voorkomen
als je de thermostaat er verder af hebt kun je de rest van de afgebroken bout er met een beetje geluk uitdraaien met een speciale "vreetdop", weet niet hoe die officieel heet maar werkt goed
ziet er zo uit: wellicht kun je die ergens lenen?
als er niets meer uitsteekt word het boren en een linkse tap erin.
we horen graag hoe het afloopt!
groet gerko
Binnenkort laat ik m testen op een kapotte koppakking dmv chemicalien(?) In ieder geval wel bij een garage
Laatste test. Onderste radiatorslang was koud (die dikke) en bovenste dikke heet. Radiator koelt goed, koel in het midden..boven warm.
Om te testen of deze verstopt zit heb ik er een groot stuk karton voorgezet. Kachels op heet en vol open.
De radiator zou dan geheel heet moeten worden en de onderste dikke slang ook. Dit gebeurde na een kwartier stationair lopen dan ook...maar zeer langzaam en niet zo heet als de bovenste. Dit zou ook de officiele methode van ontluchten vh koelsysteem zijn? (Beetje raar met karton 8-) ) ik hoorde dit weer van een andere garage.
Heb afgelopen weekend met de auto moeten rijden en over 4 dagen 800km gepakt. Geen problemen gehad met de temperatuur..(alleen snelweg gereden) en een enkele uitschieter naar de 100.
Oliemeter gaf geen kuren..zakt netje naar 2/ 2,5 bij stationair..maar pas toen de auto op bedrijfstemperatuur was?? Want eerste half uur stond ie op 3
Genoeg te doen de komende tijd.
Gelukkig is Benz 2 klaar om te rijden dus kan ik de SEC ontzien.
- RD500SEC
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Richard
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1985
- Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.
Dat is normaal, olie heeft langer nodig om op bedrijfstemperatuur te komen dan het koelwater. De temperatuurmeter geeft de temperatuur van het koelwater aan, niet van de olie. Als de olie nog koud is is deze dikker(stroperiger) met als gevolg dat ze moeilijker verpompbaar is. De dikke olie door de dunne kanalen zorgt voor een hogere druk in het smeersysteem bij koude motor.Oliemeter gaf geen kuren..zakt netje naar 2/ 2,5 bij stationair..maar pas toen de auto op bedrijfstemperatuur was?? Want eerste half uur stond ie op 3
Aangezien de meter niet meer aangeeft dan 3 bar kunnen we dit niet waarnemen (de absolute waarde > 3bar), alleen een verschil in oliedruk bij stationair toerental met koude en warme motor kunnen we zien, en dat de druk in bedrijf boven stationair toerental minimaal een waarde heeft van 3 bar....
-
Bartgtt
Dude303 schreef:Als iemand een goeie tip heeft mbt de afgebroken bout...graag ...
Helicoil! Ga ik morgen ook doen bij twee bouten die bij mij af zijn gebroken.
http://www.autogereedschap.com/c-160205 ... coil-sets/
- Douwe
- Diamant Boarder

wat dacht je van eerst eens uit boren en dan een ridgid pen er in slaan en het laatste stukje er uit draaien
met deze zit heb je daar kans op
een links omdraaiende tap heeft het nadeel dat hij een stuk draadeind wat hij er uit moet draaien uitzet en zo nog vaster komt te zitten
vandaar dat ik dit een betere oplossing vind
tevens kan warm stokken ook een stuk helpen
http://www.ridgid.eu/tools/cuttingprepa ... anguage=nl
het grote nadeel is dat als je bij het proberen uit te draaien van het restand stuk draadeind de links omdraaiende tab of de ridgid afbreekt je een nog groter probleem hebt
maar gewoon het laatste einde van de bout afslijpen en een gat boren en schroefdraad tappen kan ook nog
met deze zit heb je daar kans op
een links omdraaiende tap heeft het nadeel dat hij een stuk draadeind wat hij er uit moet draaien uitzet en zo nog vaster komt te zitten
vandaar dat ik dit een betere oplossing vind
tevens kan warm stokken ook een stuk helpen
http://www.ridgid.eu/tools/cuttingprepa ... anguage=nl
het grote nadeel is dat als je bij het proberen uit te draaien van het restand stuk draadeind de links omdraaiende tab of de ridgid afbreekt je een nog groter probleem hebt
maar gewoon het laatste einde van de bout afslijpen en een gat boren en schroefdraad tappen kan ook nog
-
Dude303
Ik ga snel een reparatiedag prikken en met dit euvel op de eerste plek.. Nog even mn bak winterklaar proberen te krijgen..
bedankt voor de tip Douwe!
bedankt voor de tip Douwe!
- wwwW126
- Silver Boarder

- Type wagen: 280SE
- Bouwjaar: 1983
- Opmerkingen / andere wagens: W123T
W201
W114 - Locatie: Helmond
ben benieuwd hoe je dat stuk bout eruit krijgt.
-
Bartgtt
Ik heb de bouten uitgeboord, kleine diameter begonnen en toen steeds groter. Daarna getapt en de Helicoils er in gedraaid,fluitje van een cent!! 
- Douwe
- Diamant Boarder

maar als je de bout uit boort kan je toch gewoon nieuwe draad tappen .
waarom dan een helicoil plaatsen?
waarom dan een helicoil plaatsen?
-
Bartgtt
Uiteraard kan je uitboren en dan tappen, alleen moet je dan groter tappen dan de originele maat.
Met die helicoil krijg je een inwendige maat die het zelfde is als de originele.
Ik heb bij mijn auto niet exact in het midden geboord en ook niet exact onder de juiste hoek, bij het laatste boortje viel het restant van de stalen bout er nog uit. Gelukkig moest ik toen groter tappen en had toch nog dezelfde draad als origineel.
Als het "niet uit maakt" welke maat bout je over houdt is boren en tappen natuurlijk een goeie optie, met dezelfde moeite heb ik toch nog de originele maat.
Goeie tip van mijn schoonvader! (Die zo'n setje had liggen...)
Met die helicoil krijg je een inwendige maat die het zelfde is als de originele.
Ik heb bij mijn auto niet exact in het midden geboord en ook niet exact onder de juiste hoek, bij het laatste boortje viel het restant van de stalen bout er nog uit. Gelukkig moest ik toen groter tappen en had toch nog dezelfde draad als origineel.
Als het "niet uit maakt" welke maat bout je over houdt is boren en tappen natuurlijk een goeie optie, met dezelfde moeite heb ik toch nog de originele maat.
Goeie tip van mijn schoonvader! (Die zo'n setje had liggen...)
-
Dude303
Zeker goeie tip(s) Ik heb alweer een hoop bijgeleerd...nu nog even in praktijk brengen.